Äppelpaj

Äppelpaj tillhör en av mina absoluta favoriter och självklart ska den serveras med vaniljsås och inget annat!

I helgen testade jag att göra en paj från Leilas A Piece of Cake, Äppeltantens smuldegspaj.

Äppelpaj
250 gr kallt smör/margarin
1,5 dl råsocker (samma som rörsocker)
1,5 dl kokosflingor
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
3-4 st äpplen
Socker och kanel

Tärna smöret i småbitar

Nyp ihop det med socker, mjöl och kokos tills det blir en smulig deg.

Blanda försiktigt i havregrynen så att de inte går sönder.

Skala, kärna ur och skiva äpplena, lägg dessa i en pajform, strö över socker och kanel och pajdegen.

Grädda på 200 grader i ca 25 min.

Servera med en stor klick vaniljsås!

 

Kommentarer:

1 Matilda:

åh, äppelpaj! svårslaget!

har också den där boken, man kanske skulle ta sig i kragen och göra den där pajen någon dag!



jasså, östhammar är dina hemtrakter? den loppisen som var stängd har dessvärre inget namn. det är bara ett hus som har en loppisskylt hängande utanför, så mer beskrivning än så kan jag tyvärr inte ge! den ligger liksom bara mitt ute i ingenstans, inte i någon by eller så :-/ finns ju en drös på vägen, många är bra!

ja! badortsdagarna var det det hette ja! såg någon broschyr liggandes på ett bord! :-) himla mysigt!

Kommentera här: