Pasta Carbonara

Testade idag ett recept från Leila Lindholms nya kokbok!


Pasta Carbonara stod på menyn, en väldigt enkel variant! Dock blev den inte riktigt som jag tänkte mig, den blev inte så krämig, kan bero på att jag använde mig utav laktosfri mjölk och laktosfri matlagningsgrädde, då den laktosfria grädden ej är kokbar. Smaken var det inget fel på om man bortser från att den blev väldigt vattnig!


Pasta Carbonara
4 portioner

10 skivor pancetta eller rökt bacon (jag använde 1 paket bacon)
Olivolja
3 äggulor
1 dl vispgrädde (jag använde laktosfri matlagningsgrädde)
2 dl mjölk (jag använde laktosfri mjölk)
1 klyfta vitlök
2 dl riven parmesan
Flingsalt
Svartpeppar
Pasta

Strimla och stek pancetta (bacon) knaprigt i lite olivolja och ställ åt sidan

Vispa ihop äggulor, vispgrädde, mjölk, pressad vitlök och hälften av parmesanosten i en skål. Smaksäll med salt och peppar.

Blanda äggblandningen med het nykokt pasta och knaprig pancetta.

Häll upp pastan på ett stort fat och strö över resten av parmesanosten








Smaklig måltid!


Kommentarer:

1 Sandra:

Gud vad gott! Jag älskat matbloggar :)

2 Johanna:

Sandra: Det gör jag med! Så tänkte: varför inte starta en egen? :)

3 Jenni:

For your info så kan man visst koka den laktosfria matlagningsgrädden, iallafall valios.. Men gott lät det iallafall. Mer mat!!

4 Johanna:

Jenni: I receptet står det vispgrädde och den laktosfria vispgrädden rekommenderar Valio inte till kokning, endast till potatisgratäng. Även om det blev lite simmigt så var det absolut inte fel på smaken! Gott var det!

Kommentera här: