Biskvier med nutellasmörkräm.

 
 
Biskvier, detta bakverk som jag alltid hävdat att jag inte tycker om. Fick för mig att test baka biskvier efter att jag läst på några bloggar om olika varianter.  Efter att ha testat mig fram med 2 olika recept på bottnar blev det tillslut detta: 
 
Bottnar
100 gr mandelmjöl
1,5 dl socker
2 äggvitor från stora ägg
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl och socker i en bunke. Vispa äggvitorna lite lätt med en gaffel i en annan bunke. Tillsätt äggvitan, lite i taget tills du har en smet som går att spritsa. Spritsa ut på bakplåtspapper, stora som femkronor. Platta till lite med ett blött finger. Grädda i mitten av ugnen 8-15 minuter, tills kanterna börjar få färg. Kakan ska vara krispig, men mjuk och seg inuti. Ta ut och låt svalna helt.
 
 
 
Smörkräm
150 gr rumsvarmt smör
1 äggula
4 dl florsocker
1,5-2 dl nutella
 
200 gr Marabou Daim chokladkaka
 
Blanda ihop alla ingredienser till en klumpfri kräm. Smaka av mörkrummen så att du får den smak du vill. Bred ut ett toppiga lager smörkräm på undersidan av bottnarna. Ställ in ikyl eller frys en stund  och smält chokladen över vattenbad. Låt den svalna lite. ta ut några biskvier i taget från kylen och doppa i chokladen, låt stelna. Förvara i kyl eller frys.
 
Lycka till!

Kommentera här: