Chili

Köttfärs är något vi äter väldigt mycket här hemma och det går ju att variera i all oändlighet! Igår "slängde" jag ihop en chili. Ofta när jag lagar mat går jag på känn så du får bara ungefärliga mått att gå efter! 



1 paket bacon 
2 gula lökar
2 röda paprikor
2 morötter 
1 tsk Kanel
1-2 tsk Spiskummin
1-2 tsk Chili flakes 
1-2 tsk Cayennepeppar 
1-2 tsk Sambal oelek 
Salt, peppar
700-800 gr köttfärs
1 burk krossade tomater
50 cl öl av valfri sort (jag hade en ljus Carlsberg)
Köttbuljong/fond (jag använder Fond du chef beef)
2-3 msk finhackade inlagda jalapenos 
2-3 msk tomatpuré 
1-2 msk balsamvinäger 

Hacka, strimla, tärna, skiva, dvs gör vad du vill med grönsakerna och baconet. Fräs bacon i lite smör i en stekgryta, tillsätt grönsakerna och låt fräsa en stund, tillsätt kryddorna, tillsätt köttfärsen, när färsen är genomstekt häll på krossade tomater, öl och buljong/fond. Tillsätt jalapenos, tomatpuré och balsamvinäger. Låt koka upp och låt puttra utan lock 1-2 timmar, vätskan ska nästan ha kokat bort, rör om med jämna mellanrum. 

Servera med creme fraîche, riven ost och grönsaker. Om man äter kolhydrater kan det vara gott med nachos eller tortillabröd till. 

Smaklig måltid!

Kommentera här: