Kesoplättar.

I ett försök att sluta äta bröd (eller i alla minska ner på det) testade jag idag på Kesoplättar.
Väldigt lätt att göra, det trixiga kan vara stekningen utav dom.
 
Kesoplättar, 1 port (3-4 plättar)
125 gr kes (½ liten burk)
1 ägg
0,5-0,75 msk fiberhusk
En nypa salt
 
Mixa ihop allt med stavmixer, låt stå en stund och svälla (smeten ska vara rätt tjock).
Stek i smör eller kokosfett (naturellt, smakfritt) på medelhög värme. Ska stekas ganska länge, tills den blir gyllenbrun. Vänd när plätten blir gyllenbrun, platta ut lite med stekspaden.Vänd lite då och då.
 
 
Dessa kan ätas kalla och varma (jag har bara testat varma än så länge) med en massa olika tillbehör.
I dag la jag på en skiva ost och lät den smälta lite, la på en skinkskiva och la på den andra plätten, som en varm macka och det smakade väldigt bra! Annat man kan ha till är vispad grädde och bär, kesella och bär, endast fantasin sätter gränser!
 
Update: efter jobbet testade jag dessa igen, men tillsatte en nypa vaniljpulver (obs inte vaniljsocker som du bakar med) och åt tillsammans med kesella och mosade hallon. Detta skulle kunna bli mitt nya beroende!
 

Kommentera här: