Periodisk fasta.

Jag har ett tag nu funderat på periodisk fasta. Dels för att vara lite mer strikt i mitt ätande och för att kicka igång fettförbränningen. Just nu tycker jag bara att jag står och stampar på samma ställe. Det händer knappt något på vågen.
 
Något som beskriver periodisk fasta bra är detta, jag hittade det hos Cecilia Folkesson, ursprungligen kommer det från Styrketräningsprogram.net . 

“En periodisk fasta är inte svält. Dagens människor är bortskämda och borde lära sig att slå ihjäl sin egen mat och bära hem den. Rent utvecklingsmässigt vore det katastrof om människor skruvade ner kroppsfunktioner efter en kort tid utan mat. Då försämrar man ju sin egen förmåga att fixa ny mat.

Förbränningen går ner efter omkring 60 timmar. Det är alltså en oerhört lång tid utan mat som krävs för det.  I stället tycks det vara så att ämnesomsättningen går upp marginellt under första två dygnen utan mat. Det tycks även ske för vilande individer.

Rent överlevnadsmässigt är det logiskt. När man är utan mat behöver kroppens funktioner skruvas upp. Då ökar man chansen att fånga mat. Det är åtminstone mer logiskt än att det motsatta skulle ske.”

Mitt problem ligger i att med mitt jobb kan jag inte bestämma när jag ska äta. Dels p.g.a att jag börjar olika tider varje dag och dels på grund av att jag är bunden av mina kollegor och patienter när jag kan gå och äta.

Normalt kör man ett fastefönster på 16 timmar och ett ätefönster på 8 timmar, vanligast mellan 12-20. I princip hoppar man över frukosten, äter lunch vid 12, mellanmål därmellan och sedan middag vid 20. Men med mitt jobb och alla olika tider jag börjar känner jag att det kan bli lite svårt att få ihop det. Jag kan heller inte gå och äta när jag vill, speciellt inte vid kl 20...

Jag ska klura lite mer på det här och återkommer om jag kommer på en bra strategi ;)

Kostdoktorn beskriver bra vad periodisk fasta är.

Kommentarer:

1 Mathias:

Hej,

Periodisk fasta är synnerligen effektivt i att komma åt de där "sista" kilona som annars är svåra att komma åt.

Lycka till!

Mathias

Kommentera här: