Vänta tills du själv får barn.

Det finns en fras som jag stör mig på. 
 
"Vänta tills du själv får barn!"
 
En fras som ofta dyker upp när jag, som inte har egna barn, tycker något om t.ex barnuppfostran. Vem har bestämt att jag utan barn inte kan ha åsikter om vad som är bra eller dåligt för just barn? Föräldrar tar ofta illa upp om man tycker något som inte stämmer överens med deras egna uppfattning, för hur kan jag veta? Jag som inte har barn.
 
Mina egna åsikter är inte speciellt uppseendeväckande. Jag vågar nog t.o.m säga att jag har vetenskapligt belägg för det jag tycker. Det är inga konstiga åsikter.
 
Jag har rätt att tycka vad jag vill, har rätt att ha idéer om vad jag tror kommer vara rätt den dagen jag själv får barn, för mina barn. Jag kommer inte vara den perfekta mamman (det finns ingen som är perfekt), jag kommer göra misstag och jag kommer göra sånt som säkert inte är bra för barnen men jag har en idé om vad jag vill vara för mamma och hur jag vill uppfostra mina barn och vad jag tror är bra. Det är en bra början. Om det sen inte blir som jag drömt om, ja vad gör det? Drömmar måste vi alla få ha.
 
Jag dömer inte dig för det du gör, du känner dina barn och vet säkert vad som är bäst för dom. MEN, jag har rätt att ha en åsikt, kom inte och säg till mig att jag inte får tycka vad jag vill för att jag inte själv har barn! Ge mig en förklaring/anledning istället för att säga: vänta tills du själv har barn!

Kommentera här: